Pressinfo SE

Nordisk Panorama Film Festival är en hyllning till det bästa inom nordisk dokumentär- och kortfilm och tävlingsprogrammet med sitt fokus på filmer producerade i Norden under det senaste produktionsåret är festivalens absoluta kärna.

För pressackreditering till festivalen och streaming links till årets tävlingsfilmer kontakta press@nordiskpanorama.com

Anmäl dig till vår presslista för att ta emot våra pressmeddelanden.

Vinnare 2022

Här hittar du de vinnande filmerna 2022

Årets tävlingsfilmer

Här hittar du alla filmer i årets tävlingsprogram

Film med lokal anknytning

Magnus Gertten tävlar i kategorin Best Nordic Documentary med sin prisbelönta film Nelly & Nadine. Magnus Gertten är baserad i Malmö och driver produktionsbolaget Auto Images.

Jenifer Malmqvist tävlar i Best Nordic Documentary med sin film Döttrar. Jenifer Malmqvist är en Malmöbaserad regissör och manusförfattare. Utbildad vid Fridhems folkhögskola, Skurups Folkhögskola och den Polska Nationella Filmskolan i Lódz.

Naures Sager tävlar i New Nordic Voice med sin film Habib & The Thief. Naures Sager är Malmöbaserad regissör och driver bolaget The Uneven vars mål är att göra underhållande filmer som tar upp viktiga frågor såsom HBTQ+ och asylrätt.

SaraKlara Hellström tävlar i Young Nordic med sin film Bromance. SaraKlara Hellström är utbildad vid Fridhems Folkhögskola och Biskops Arnös dramaturgilinje.

Lisa Meyer tävlar i Young Nordic med sin film The Longest Wait. Lisa Meyer är utbildad vid Fridhems Folkhögskolas filmlinje och vid Akademi Valands kandidatutbildning i filmregi.

Olof Bendz, Simon Folger, Peter Malmgren, Fred Bendz visar sin film The Authentic Self i vårt komediprogram på Far i Hatten.

Cinema Walk

På de mest oväntade platser runt om i Malmö kommer ett kurerat urval av nordiska kortfilmer att visas under årets festival 22-27 september. Vi vill låta Nordisk kortfilm möta publiken direkt på gatan med projektioner på huskroppar och skärmar, i skyltfönster och köpcentrum, i caféer och restaurangmiljöer. Håll utkik på snabbköp, gallerier, bibliotek, museer, klubbar och hos din lokala frisör!

Press om förra årets upplaga av Cinema Walk:

Minibiografer öppnar över hela Malmö – Sydsvenska Dagbladet 15/9 2021:

Nordisk Panorama announces full programme; Includes new Cinema Walk and indie game focus – Modern Times Review 27/8 2021:

Malmö Stories

Inför årets festival har vi testat ett nytt grepp och under sommaren lanserat en 1-minutsdokumentärfilmstävling för unga i sociala medier. Kopplat till tävlingen har vi också publicerat en 1-minuts-filmskola på TikTok och Instagram med lokala filmskapare. Vår förhoppning har varit att inspirera unga till filmskapande och samtidigt lyfta fram våra lokala filmskapare.

Om kampanjen i Sydsvenskan:
Nordisk Panorama ordnar filmtävling på Tiktok – Sydsvenska Dagbladet 26/6:

Mer info

Nordisk Panorama på TikTok

Om Nordisk Panorama Film Festival

Den 33:e upplagan av Nordisk Panorama Film Festival 2022 äger rum 22-27 september i Malmö. Årets upplaga av Nordisk Panorama Film Festival bjuder på det bästa av nordisk dokumentär och kortfilm, seminarier, masterclasses och special events runt om i Malmö. Under festivalen bjuder vi in filmskapare från alla nordiska länder för att tävla i våra fem tävlingsprogram och presentera sina filmer för den lokala publiken i Malmö. Vi bjuder också in beslutsfattare och producenter från hela världen att delta i vår Market och Forum events, möten och networking möjligheter. Nordisk Panorama Film Festival arrangeras av Nordisk Panorama med generöst stöd från Film i Skåne, Region Skåne och Malmö Stad.

Young Nordic, festivalens program för en yngre publik som visas i skolor runt om i Malmö, är ett samarbete med Skolbio och BUFF.

Av 433 inskickade filmer har i år 64 blivit utvalda att tävla i de fyra tävlingsprogrammen.

Tävlingsprogram

Best Nordic Documentary
15 dokumentärfilmer tävlar om utmärkelsen i denna kategori. Priset tilldelas filmens regissör.

Prissumma: 11.000€ (Sponsrat av de nordiska public service-kanalerna DR, YLE, RUV, NRK och SVT)

Best Nordic Short Film
19 kortfilmer tävlar om utmärkelsen i denna kategori. Priset tilldelas filmens regissör. Vinnaren av Best Nordic Short Film blir även kvalificerad till en nominering i kortfilmskategorin på The Annual Academy Awards®, Oscarsgalan, förutsatt att filmen uppfyller galans övriga regler.

Prissumma: 5.000€ (Sponsrat av Sveriges Filmregissörer och Danska Filmregissörer.)

New Nordic Voice
16 filmer tävlar i denna kategori för Nordens nya och lovande regissörer. De utvalda filmerna är bland filmskaparnas första och har inte tidigare deltagit på Nordisk Panorama Film Festival.

Prissumma: 5.000€ (Sponsrat av Film i Skåne och AVEK)

Young Nordic Award
De 15 filmerna i programmet Young Nordic tävlar om kärleken från vår allra mest kritiska publik. Vi frågar våra yngsta festivaldeltagare vilken vilken film de gillar bäst.

Prissumma: 1.500€ (Sponsrat av Nordisk Panorama Film Festival)

City of Malmö’s Audience Award
Publikens eget pris, där de utser årets bästa nordiska film. Publiken ges möjlighet att betygsätta samtliga filmer från festivalens huvud tävlingsklasser samt alla övriga nya nordiska filmer i 2022 års festival-program. Bidraget med högst samlade betyg vinner det ärofyllda priset.

Prissumma: 2.500€